Info om Mari Magi
Vår Bavaria 40 Ocean som heter ”Mari Magi” er bygd av
Bavariaverftet i Tyskland i 2000. Vi kjøpte den i 2009 med tanke på at vi
skulle ha en komfortabel båt å bo i samtidig som den skulle egne seg på langtur.
Vi fartet land og strand rundt å så på båter, men denne var
favoritten. Mange av de vanlige seilbåtene på markedet er laget for charter
eller storfamilier. Det vil si, så mange lugarer og bad som mulig, inn i et
lite skrog. Bavaria 40 Ocean har derimot kun to store lugarer og ett stort bad.
Det at det er en sentercockpit gjør at vi derfor får en stor akterlugar med
ståhøyde, skapplass og den største senga vi noen gang har hatt, samt et stort
motorrom under cockpiten det er lett å komme til utstyr og plass til å
ettermontere ting.
Utstyr og modifikasjoner:
Båten var utover standardutstyret utstyrt med Raymarine
radar og kartplotter, baugthruster og diverse annet.
De første årene vi bodde i båten oppgraderte vi den med
tanke på at den skulle være komfortabel og praktisk å bo i.
Vi installerte blant annet et vannbårent varmesystem som
normalt blir varmet opp av en 2,2Kw el-kolbe, men som også har en 5Kw
dieselvarmer som hjelper til når minusgradene kommer eller når vi er på tur.
Landstrømsannlegget ble også utvidet med 220V kontakter i
alle rom og en skilletrafo som hindrer at spenningsforskjeller i resten av
marinaen tærer opp vår båt.
Vi også gjort om mange hengeskap til skap med hyller for
bedre å kunne utnytte skapplassen. Samt snekret ekstra skap på badet og
bokhyller i salongen.
'
'
Langturutstyr:
Etter hvert som bo-båt oppgraderingene ble ferdige og
langturplanene vokste har mer og mer av
oppgraderingene dreid seg om langturforberedelser.
Vi installerte en 650Ah AGM batteribank, laderele,
intelligent laderele til dynamo og batterimeter.
I riggen monterte vi kutterstag og lensetakler , både for å
kunne sette et stormseil på eget stag og for å støtte opp riggen i drittvær.
Motor og seildrev har fått byttet viktige slitedeler og vi skiftet
ut den faste propellen med en foldepropell for å få litt ekstra fart når vi
seiler.
Vi skiftet ut orginalankeret med et 25kg Spadeanker og 100m
med 8mm G40 kjetting som vi tror skal holde båten på plass under de fleste
forhold.
Vi satser på å slippe å kjøre motor eller generator for å
lade batteriene, og har derfor heller sveiset oss en targabøyle på hekken som
vi har montert totalt 340w med solceller på.
I tillegg til alt som er nevnt her har vi gjort utallige
mindre oppgraderinger og forsterkninger som jeg ikke har tenkt å ramse opp her.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar