lørdag 22. mars 2014

To båter tett i tett.

Vi er kommet til Antigua. English Harbour var første stopp. Vi har hørt at dette var en superyatchhavn og så for oss masse fancy restauranter og overlegne rikinger. Men her var det overaskende lokalt og hyggelig selv med en og annen svær båt i havna. Vi unnet oss noe luksus da. Jeg fikk klippet meg i en morsom Karibisk/britisk frisørsalong og vi spiste middag på en fancy italiensk/økologisk restaurant. Hyggelig sted med morsom hovmester som snakket ivrig italiengelsk. Desverre ble vi ikke mette. Vi spiste vaffler da vi kom hjem…. Ellers gikk vi en tur til Shirley Hights og fikk fantastisk utsikt.

IMG_6508 IMG_6516 IMG_6507

Vi er båten helt til venstre.

Etter et par dager her seilte vi til nabobukten, Indian Creek. Her ble vi bare en natt. Vi fikk padlet litt. Vi ligger foreløpig litt foran Eventyr i løypa, men venter spent på at de skal ta oss igjen.

IMG_6523 IMG_6527

Vi fikk ligge her helt for oss selv. Hvis du ser veldig godt etter til venstre for hodet mitt ser du den “lille” feriboligen til Eric Clapton. Vi har lyst å kite litt igjen og setter kurs for Nosuch Bay. Det var ikke nok vind de første dagene, så da ble det mye snorkling i stedet, og mens vi venter på Eventyr finner vi den fineste ankringen på lenge. Tenpound Bay!

IMG_6611 IMG_6619

Her kom vi nært en stor barrakuda!

IMG_6651 IMG_6658

Deilig med en så flott uthavn helt for seg selv! Og med kitevinden kommer Eventyr og livet er herlig med “To båter tett i tett” i Tenpound Bay!

GOPR0047

Som sagt kom Eventyr med kitevind og Jeg og Jørgen har kitet i tre dager. Vi har begge blitt mye flinkere. Jørgen suser avgårde i plan og greier å svinge frem og tilbake noen ganger. Jeg er ikke langt etter og suser også avsted i plan innimellom.

IMG_6817  IMG_6827

MegIMG_6788

Jørgen

Vi kiter på skift og den andre følger etter i jolla. Dette for å komme oss tilbake til land. Vi er enda ikke så flinke at vi greier å kite opp mot vinden, tilbake dit vi kom fra. En av dagene hadde vi litt trøbbel derimot. Mens jeg kitet døde motoren! Jeg krasjet med kiten og mistet brettet. Jørgen måtte først fossro etter brettet, deretter meg som hadde min fulle hyre med å nødpakke kiten. Da jeg endelig var ombord var vi midt i Nonsuch Bay. Det er en stor og flott bukt for kiting. Ikke så egnet for roing i motvind. Veien hjem ble lang. Heldigvis fikk vi etterhvert litt skyss av en tysker, men han måtte også passe på kona som kitet. Han kunne ikke kjøre oss hele veien. Toppen av kransekaka var at når han hadde slept oss, døde jolla hans også! Heldig vis startet den snart igjen. Vi har blitt kjent med noen svensker, som vi så rodde bort til. Johan var snill å slepe oss videre. Og på veien traff vi Eventyr på jolletur så vi kom oss til slutt hjem til Tenpound Bay. Etter rensing av forgasseren startet motoren igjen og vi kunne kite dagen etter også!

I Nabobukta ligger også en norsk båt, Khaleesi. Med fire gutter ombord. For anledningen har de også fire jenter på besøk fra Norge. Vi slo oss sammen en kveld og grillet på stranden. Kjempehyggelig, med litt godt i koppen, på grillen, godt selskap og gode påfunn. Vi spillte masse mafia. Kjempegøy!

IMG_6837 IMG_6853 IMG_6860

Takk for en hyggelig kveld Khaleesi og Eventyr!

GOPR0034

Nå har du fått katamaranen du ønsket deg Anders! Det er i alle fall kjempehyggelig å ligge sånn sammen to båter. Så lettvint å stikke hodet inn til hverandre uten å måtte jolle først. Bare skritte over til naboen for et slag backgammon eller litt mekking. Hoppe uti sammen og snorkle, og tacofredagskveld sammen med Pirates på TV’en. Håper dette blir en trend. I kveld er det allefall lørdagsgraut i vårt skrog!

Over og ut for denne gang!