torsdag 14. august 2014

Heimat over Nordsjøen!

Nå er vi søren meg kommet til Norge igjen. Det hadde jeg ikke trodd for et år siden, men 14 måneder utenlands var suksess nok for oss. Nå skal det bli godt å komme inn til Bergen by! Men før vi kom så langt har vi jo kost oss på Orknøyene og Shetland.

Etter et flott opphold i fastlands Skottland fortsatte vi suksessen på Orknøyene. Vi stakk rett til øya Sanday på Sanday Sulka, sommerens happening. Her var det fesjå, fest og mer folkedans. Etter tre dager i dette lille lokalsamfunnet var vi kjent som de gærne seilerne fra Norge som etter å ha vært i Karibien finner det for godt å stoppe på lille Sandey.

Orknøyene har et veldig flott flagg syns jeg. De føler seg så knyttet til Norge at de har det norske flagget, bare med gult i stedet for hvitt. Dermed farger vi det litt utslitte 17.mai-flagget vårt med paellakrydder og henger det i masten som gjesteflagg. Krydderet forsvinner etter en heftig regnskur, men da tar vi bare frem gul fargeblyant og det fikset biffen.

På fredagens fesjå var det mange rare folk og dyr. Dette er ikke en kanin men en sau!

IMG_9671 IMG_9673

Tror kanskje Jørgen fikk litt lyst på ny traktor. Og ellers var det premier i alle kategorier. Finenste ku, gigantisk okse, muligens styggeste sau (så ut som en svær stygg pittbull), beste brød, poteter, landbruksfotografi, høne, hane, pai, syltetøy,håndarbeide og barnetegning….o.s.v.

Og på kvelden var det selvfølgelig premieutdeling og fest på huset. Vi har jo lært alle dansene og koste oss glugg, etter å ha blitt påspandert drikke av den fulle eieren på puben før vi kom hit.

Dagen etter var det fiskekonkurranse, besøk av redningskøyta, fiskegrilling og ikke minst den ustyrtelige morsomme dansen Strip the Willow i gaten. Og nei det er ikke snakk om å ta av seg klærne. Eller… det er forsåvidt mulig å bli veldig svett…

Vi var ikke med på fiskekonkurransen men fisken smakte like godt for det. Vi var desto mer med på dansen.

IMG_9692 IMG_9690

På kvelden var det øl og vinsmaking av hjemmelagede varer. Vi fikk smake på alle tolv ølsortene først, og rangere dem. Og etter en pause heldig vis, bar det i vei med å smake på 22 forskjellige vin!

Dagen etter tok vi en sykkeltur på øya, og besøkte en 5000år gammel gravhaug. Orknøyene er fulle av veldig gamle arkeologiske funn. Byggematerialene man har for hånden består stort sett av stein og det står seg jo.

IMG_9703  IMG_9704 IMG_9706

Jørgen tar sjansen og krabber inn.

STA_9710_stitch

Så sykler vi forbi flyplassen…Visste du at verdens korteste ruteflygning er fra Westerey til Papa Westerey på Orknøyene? Rutetiden er på to minutter! Nå sykler vi til helgens finale. Festmiddag med lokale råvarer!

IMG_9731  IMG_9737

Det var definitivt så godt som det ser ut. Sushi til forrett og bær til dessert. Deilig og uendelig lang buffet til hovedrett. Og jeg vant til og med en premie på kveldens loddtrekning!

Så Sandey, takk for en flott Sulka! Vi har kost oss, men vinden har snudd. Vi pakker syklene, padler ombord og heiser seil igjen. Vi seilte ganske langt nord i Orknøyene for å få med oss denne festivalen, så nå seiler vi litt sørover igjen for å tilbringe et par dager i Kirkeveggen. Orkenøyenes hovedstad Kirkwall.

IMG_9743 IMG_9744

Her tar vi for første gang på turen en turistbuss til en severdighet. Jørgen får jo nesten spader, men det går heldig vis bra :) Vi besøker en 5000 år gammel landsby, Skara Brae, og noen steinsirkler.

IMG_9747 IMG_9748 IMG_9749 IMG_9755

Skara Brae IMG_9756 IMG_9758

STE_9772_stitch

Så besøkte vi Ring of Brodgar og Standing Stones. Og jeg har klonet Jørgen, eller ser du dobbelt? Hvorfor har de satt opp disse svære ringene av stein tro?

IMG_9777 IMG_9780 IMG_9783 IMG_9785 IMG_9786

Eller kanskje var det Aliens? Uansett, vi feirer vår andre bryllupsdag! Vi feirer med deilig skottsk hjort til middag og i Shiela Fleets smykkebutikk forsøker Jørgen å kjøpe en flott bryllupsdagsgave til meg! Søren også, de har ikke ringen i min størrelse. Men frykt ikke. Neste dag sykler vi til denne kjente orkney-damens studio/bedrift. Her får vi se hvordan de flotte smykkene blir emaljert, og tror du ikke de lager en ring til meg! Flotte bølger til å bære på fingeren. Tusen takk Jørgen!

Så reiser vi til Shetland.

Vi ankrer i Grutness Voe og besøker en spennede arkeologisk plass. Her finner man sammenhengende bosetning fra for ca 5000 år siden, og frem til 1700-tallet på ett sted. Ruinene av runde steinhytter, en broch, vikinge-langhus, en middelaldergård, og huset til en Jarl. Alt sammen på et lite område. Her kan de å bygge i stein for å si det sånn.

IMG_9824 IMG_9798 IMG_9800 IMG_9801 IMG_9804

IMG_9807 IMG_9809 IMG_9816IMG_9828

Så setter vi kurs mot Lerwick. Her holder de på å bygge et nytt gassanlegg, og har derfor en svær sebrastripet boliglekter liggende til kai.

Her ligger vi trygt i havn, for nå kommer flere svære lavtrykk sveipende forbi. Det regner hunder og katter og blåser strikkepinner og gamle tanter. Her møter vi båten Emma med Kjell Arne og Kristine ombord. De har akkurat startet sitt eventyr og tenker seg jorda rundt. Vi får solgt unna litt langturutstyr og lært bort noen triks. Når det er litt oppholds får vi vist dem hvordan en seiler med spribom på genoaen.

IMGP2615 IMGP2621  IMGP2626

Siden været var så som så om dagene spiste vi god mat ombord hos hverandre og jeg ble ferdig med dressen til Jørgen! Dere får vente og se… I mellom lavtrykkene fikk vi også sett oss litt rundt. En spasertur rundt Lerwick.

IMG_9842 IMG_9844 IMG_9846

Andemor er ute med sine små og noen har bygd en veldig kul garasje.

Vi tar også bussen til Scalloway og besøker Shetlands eneste slott og ikke minst museet som forteller den spennede historien om Shetlandsbussen. Den viktige motstandskampen under krigen hvor norske fiskere meldte seg frivillig til den farefulle ferden med flykninger fra Norge til Shetland og våpen, ammunisjon og agenter tilbake til Norge.

Ja, Jørgen. Dette er nok det siste slottet du får sett på en stund…

IMG_9851 IMG_9852 IMG_9853

Og så kikker vi iherdig på værmeldingen. Flere lavtrykk melder sin ankomst, men vi finner et lite værvindu mellom to og setter avgårde over Nordsjøen. En fin overseiling blir det uten særlig mye vind, så vi kjører mye motor. Det er like greit. Hadde vi ventet hadde vi nok blitt værfaste på Shetland en stund til. Og det klaffet bra med tiden. Nå kommer vi til Bergen til helgen og tar vi ikke feil venter det noen gamle kjente på oss der! Vi gleder oss!